Jest rok 1993. Zbigniew Paczóski, młody przedsiębiorca z okolic Sokołowa Podlaskiego, otwiera pierwszy, wówczas niewielki, sklep spożywczy TOPAZ na ulicy Kolejowej w tym właśnie mieście, w którym zaopatruje okolicznych mieszkańców w podstawowe artykuły spożywczo-przemysłowe. „Pierwszy i każdy kolejny sklep prowadziłem z wielką pasją. Chciałem, aby każdy element był w nich dopracowany na miarę tamtych czasów. To były placówki przyjazne Klientowi, który w niedalekiej przyszłości stawał się Twoim znajomym. Codzienne „dzień dobry”, uśmiech, kilka słów na każdy temat. To mnie motywowało i dawało jeszcze więcej energii do działania! Postanowiłem otworzyć kolejne sklepy i zobaczyć jak będą sobie one radzić w innych miastach i miejscowościach” – tak o początkach działalności mówi Zbigniew Paczóski, dziś Prezes Zarządu PHU Topaz Sp z o.o.
I tak właśnie powstała sieć sklepów, która na przełomie XX i XXI wieku niemalże z miesiąca na miesiąc stawała się coraz liczniejsza. Kolejne placówki handlowe otwierane wtedy w Mińsku Mazowieckim, Sokołowie Podlaskim, Kałuszynie, Międzyrzecu Podlaskim, Drohiczynie, Garwolinie czy Wyszkowie spotkały się z olbrzymią jak na ówczesne czasy aprobatą Klientów. To, co działo się wtedy w przedsiębiorstwie można zebrać w jedno zdanie – w odpowiednim czasie podjęto odpowiednie decyzje. Wychodząc naprzeciw trendom oraz oczekiwaniom coraz bardziej wymagających Klientów, postawiono w firmie na nowoczesną politykę jakości usług. Rozrastająca się i coraz bardziej wykwalifikowana struktura wewnętrzna przedsiębiorstwa, dobrze zorganizowana i nowoczesna logistyka, szeroki asortyment w atrakcyjnych cenach oraz wysokiej jakości produkty świeże, takie jak owoce i warzywa czy produkty mięsno-wędliniarskie to chyba główne czynniki sukcesu ówczesnej, a zarazem i obecnej ekspansji Topaz. Po wcześniej wymienionych miastach i miejscowościach przyszedł czas na kolejne. Sieć zawitała do prawie stutysięcznych Siedlec, w których nota bene dziś ma już 7 placówek handlowych! Potem przyszedł czas inne miasta, głównie województwa mazowieckiego. Charakterystyczne czerwono logo pojawiło się m.in. w Pułtusku, Węgrowie, Grójcu, Siemiatyczach, Łochowie, Radzyniu Podlaskim czy Tłuszczu. Z opowieści pracowników, którzy otwierali te sklepy wiemy, że kolejki „otwarciowe”, wypełnione chętnymi Klientami do pierwszych odwiedzin Topaza w ich mieście, sięgały kilkuset metrów, a „bum” na Topaz nie mijał przez długie tygodnie. Po sukcesie w regionach przyszedł czas na Warszawę. Praga Północ i Południe, Targówek, Ochota to dzielnice, w których Topaz również zachęca do swojej oferty.
Zbigniew Paczóski, twórca sukcesu firmy, przez 29 lat jej istnienia prowadził ją w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, zatrudniając przy tym prawie 2500 pracowników. To duża odpowiedzialność i duże ryzyko. Rok 2022 to czas odważnej decyzji. Ówczesny Właściciel, Zbigniew Paczóski, wraz ze swoim zespołem przekształcił dotychczas znane Przedsiębiorstwo-Handlowo Usługowe „Topaz” Zbigniew Paczóski na spółkę prawa handlowego, stając się od 1 kwietnia 2022 roku oficjalnie Prezesem Zarządu.
Pozycja jaką udało nam się osiągnąć to efekt nieustannych wysiłków nad najlepszą ofertą czyli doskonałym asortymentem w atrakcyjnych cenach oraz wysokim standardem obsługi i aranżacji sklepów. Główny priorytet naszej sieci spożywczych sklepów to satysfakcja Klientów.
Zbigniew Paczóski, Prezes Zarządu i twórca sukcesu Topaz
Dziś sieć sklepów Topaz to prawie 70 placówek handlowych działających pod szyldem Topaz oraz 60 sklepów franczyzowych funkcjonujących jako Topaz Express. Firma zatrudnia obecnie już ponad 2300 pracowników. Ta całkowicie polska sieć obecna jest już w czterech województwach wschodniej i centralnej Polski. Zakupy zrobimy nie tylko w województwie mazowieckim, ale również podlaskim, lubelskim, a nawet warmińsko-mazurskim. Topaz to sklepy różnej wielkości. To nie tylko duże supermarkety, ale też niewielkie sklepy osiedlowe, w których Klient zawsze znajdzie fachową i miłą obsługę. Duży wybór dobrze rozpoznawalnych marek oraz równie szeroki wybór ich tańszych zamienników w postaci coraz liczniejszej grupy produktów marki własnej powoduje, że w sklepach Topaz można zawsze znaleźć niezbędne produkty na każdą kieszeń. Wprowadzenie w większości placówek handlowych pieczywa z własnego odpieku, w tym z własnej piekarni, to strzał w dziesiątkę. Wyroby z własnego zakładu rozbioru drobiu gwarantują wysoką jakość posiłków na co dzień. W końcu ciasta i torty z własnej ciastkarni „Natalia i Szymon” to nieodzowny element niedzielnego spotkania z rodziną, a do piwa rzemieślnicze z własnego browaru restauracyjnego „Brofaktura”, mieszczącego się w zabytkowej Hali Targowej w Siedlcach, znajdują już uznanie nie tylko na Topazowych półkach i w siedzibie browaru.
Możliwość zrobienia kompleksowych zakupów, nota bene zgodnie z wieloletnim hasłem sieci „Prawdziwa przyjemność zakupów”, nie dziwi. Nie może dziwić więc również wysoka lojalność Klientów. Potwierdzają to dane z programu lojalnościowego Topaz, który funkcjonuje w sklepach już kilkanaście lat. Do dziś Kartę Stałego Klienta Topaz otrzymało już ponad 500 000 osób, z czego prawie 70% z nich jest nadal w użyciu. Aktywna polityka promocyjna i marketingowa, liczne loterie i konkursy konsumenckie z bogactwem nagród dla ich uczestników, cotygodniowa gazetka kolportowana bezpośrednio do mieszkań Klientów oraz coraz silniej dostępna ONLINE, intuicyjna i pomocna każdego dnia aplikacja mobilna, by być na bieżąco w superofertach sieci, by móc korzystać z dedykowanych promocji, kuponów rabatowych czy przepisów kulinarnych to kolejne elementy, które wpływają na pozytywny wizerunek sieci. Wszystkie nowo powstające sklepy Topaz budowane są w energooszczędnej technologii pozwalającej na monitorowanie zużycia energii obiektu. Skrupulatne doświetlenie LED wszystkich punktów hali sprzedaży sprzyja nowym, nowocześniejszym wnętrzom. Stragan Świeżości z owocami i warzywami, nowoczesny dział mięsno-wędliniarski, lada „Kraina Nabiału”, nowe lodówki dla pyszności z ciastkarni „Natalia i Szymon”, wypiek pieczywa Bake Off, strefy ogrodowe, kasy samoobsługowe, system monitorów LED, tablety dla Klientów z właściwościami i alergenami produktów świeżych, nowoczesny i pionierski model monitoringu sklepu, rozwój aplikacji mobilnej dla Klientów to tylko niektóre nowe kierunki dla powstających obecnie sklepów. Taki właśnie jest Topaz i takie jest właśnie przywiązanie mieszkańców regionów, w których Topaz funkcjonuje, do zakupów w sklepach z tym charakterystycznym, czerwonym logo.
Dobrze zorganizowana logistyka i jej aktualny podział na Magazyn Centralny w Wężach k/ Sokołowa Podlaskiego dystrybuujący produkty suche oraz Centrum Logistyczne Produktów Świeżych w Opolu Starym k/ Siedlec pozwala dziś zaopatrywać sklepy Topaz w najlepszej jakości wyroby i towary w modelu 24-godzinym, w tym w trybie nocnym. Intuicyjny system automatyzujący proces zamawiania towarów przez sklepy, systemy obsługujące ich kompletację i sprawne wydanie, w które sieć zainwestowało, sprawia, że logistyka sieci działa dziś na przysłowiowe „tip top”. Niemal codziennie do miast i miasteczek, w których działa Topaz wyjeżdża ponad 50 samochodów ciężarowych!
W ostatnich latach spółka Topaz inwestuje we wszelkie działania EKO, które pozwalają na mniejsze zużycie energii i mniejszą szkodliwość dla planety. Instalacja paneli fotowoltaicznych, zakup systemu BBS i analizatorów optycznych do monitorowania zużycia energii w obiektach, montaż odzysków ciepła z chłodnictwa w nowoczesnej technologii, montaż i wymiana oświetlenia LED, recykling makulatury i folii, umowy w zakresie niemarnotrawieniu żywności z organizacjami pożytku publicznego, modernizacja instalacji grzewczych to tylko niektóre działania, które podjęliśmy w tym temacie. Już prawie 80% obiektów Topaz posiada panele fotowoltaiczne, a roczna produkcja pokrywa ¼ - 1/3 zapotrzebowania na prąd. Już niebawem przy wybranych lokalizacjach sieci nastąpi instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Spółka swoimi działaniami aktywnie mówi „Jesteśmy eko!”, dając nimi obraz firmy nie tylko zaradnej, ale również przyjaznej dla otoczenia.
TOPAZ TO NIE TYLKO SKLEPY…
Choć najważniejszym trzonem działalności spółki TOPAZ są sklepy spożywcze, w tym sklepy własne, sklepy działające w modelu franchisingowym i segment HoReCa na czele z Topaz HoReCa, przedsiębiorstwo rozwija również własne stacje benzynowe (w tym stacje samoobsługowe),zakład rozbioru drobiu, parki handlowe, restauracje szybkiej obsługi „Top Drive”, wspomniany wcześniej browar restauracyjny „Brofaktura”, ciastkarnię „Natalia i Szymon”, Hotel &Spa Hetman w Siedlcach czy hotelowe pokoje samoobsługowe w mniejszych miastach i miejscowościach. Topaz to również inwestycje deweloperskie, z których wygody mieszkania we własnym M3 czy budownictwie segmentowym, cieszą się już tysiące Klientów.
Topaz jednak to nie tylko coraz większa sieć sklepów oraz udana dywersyfikacja biznesu, ale to również firma odpowiedzialna społecznie. Prezes Zarządu Zbigniew Paczóski aktywnie angażuje się w działalność charytatywną, oświatową, społeczną i spółdzielczą. Szczególnym zainteresowaniem Topaz otacza inicjatywy lokalne, sponsorując lub współorganizując wydarzenia sportowe i artystyczne, wspierając działalność szkół i przedszkoli, fundacji i stowarzyszeń. Tylko w ostatnich latach z działalności firmy skorzystało kilkaset organizacji i osób prywatnych. W ten sposób sieć Topaz już przez ponad 30 lat buduje pozytywny i bardzo polski wizerunek, co jest dla niej jednym z najważniejszych priorytetów działalności.
nagrody
Sieć sklepów Topaz jest laureatem licznych ogólnopolskich nagród i wyróżnień. Rozwój, osiągnięcia i działania firmy często opisuje prasa branżowa, Topaz trafia też do prestiżowych biznesowych rankingów.